Fiat 128: Проектиран за семейства

История. Всичко за старите модели:
Fiat 850 (1964-73); Fiat 127 (1971-83); Fiat Fiorino (147 & 146);
Innocenti Koral 45/Innocenti Koral 55/65;
Аватар
FIRE NG
Администратор
Мнения: 303
Регистриран на: 31 Мар 2007, 19:20
Местоположение: София
Обратна връзка:
Fiat 128: Проектиран за семейства

Мнение от FIRE NG »

Роден от развитието на проекта, наречен X1/1, Fiat 128 беше крайъгълен камък в автомобилната история.
Проектиран за семейства, хубава алтернатива на много от по-малките модели. Fiat 128 беше представен през 1969 г. и продължи да се произвежда чак до 1985 г., въпреки че изглеждаше подобен на Fiat 124 и Fiat 125 той беше различен заради инженерството си. Пионер в този път Fiat 128 беше първият автомобил на италианската автомобилна компания проектиран от инженерите Данте Джакоза и Аурелио Лампреди, който представи дизайн с предно задвижване революционизирано от Fiat.

Fiat 128 е автомобил с напречно монтиран двигател и задвижващи валове с различна дължина. Това позволява скоростната кутия и двигателят да бъдат разположени един до друг, което продължи да бъде популярна концепция сред малките автомобили дори след напускането на пазара на Fiat 128. Този дизайн на двигателя беше бързо възприет от много производители на автомобили през 80-те години, когато беше представен през 60-те години на миналия век обаче, това беше доста нова концепция.

Също така невероятно иновативен за времето си, Fiat 128 е първият автомобил на Fiat, който разполага с 1,1-литров двигател Fiat SOHC, проектиран от известния конструктор на състезателни двигатели за Ferrari Аурелио Лампреди. Двигателят включваше железен блок съединен с цилиндрова глава от алуминиева сплав и единичен горен разпределителен вал задвижван от гумен назъбен ремък с мощност 55 к.с.
С максимална скорост от 136 км/ч, Fiat 128 можеше да достигне от 0-100 км/ч само за 15.5 секунди.

Двигатели
1969-1984 - 1.1 (55 кс.)
1969-1982 - 1.1 (AF) (55 кс.)
1971-1976 - 1.3 Rally (AR) (67 кс.)
1972-1981 - 1.1 (AC 5) (64 кс.)
1972-1979 - 1.3 (AC) (75 кс.)
1974-1982 - 1.3 (AF1) (60 кс.)
1974-1984 - 1.3 Sport (60 кс.)
1975-1981 - 1.1 (45 кс.)
1975-1981 - 1.1 (AF) (45 кс.)
1975-1981 - 1.1 (AC 5) (65 кс.)
1975-1979 - 1.3 Berlinetta (AC) (73 кс.)

Друга уникална характеристика на Fiat 128 е механизмът за освобождаване на съединителя, първоначално разработен за Autobianchi Primula.
Благодарение на този креативен дизайн Fiat 128 беше добре известен със своя просторен пътнически и товарен обем.

Ходовата част и двигателят на Fiat 128 бяха реорганизирани и за оформление със средно разположен двигател.
През 1972 г. Nuccio Bertone проектира пъргав двуместен спортен автомобил с подвижен покрив тип „Targa“, наречен Fiat X1/9.
Fiat X1/9, който използва 1290-кубиковия средно разположен двигател от Fiat 128, ще остане в производство от 1973 г. до края на 80-те години.

Fiat 128 се произвежда от 1969 до 1985 г., 3 107 000 екземпляра са произведени от Fiat, а други 1 031 671 са произведени по лиценз от Zastava до 2001 г.
Изображение
През 1970 г. получава наградата за Европейска кола на годината.

Fiat 128 беше невероятно популярен и получи възторжени отзиви от автомобилните фенове.
Fiat 128 също получи по-висока оценка от Toyota Corolla, Mazda 818, Subaru Leone DL и Datsun Sunny B210 от списание Road & Track.
VW Golf и Honda Civic единствено го победиха в класацията.

При представянето си през 1969 г.(първа серия) Fiat 128 се предлага, като седан с четири врати, седан с две врати и като комби с двигател 1116 cm3

През 1971 г. е пуснат Fiat 128 Rally Edition, който е с две врати и разполага с двигател 1290 cm3. На автомобилното изложение в Торино през 1971 г. е представена каросерията Sport Coupe на на платформа Fiat 128, която може да се поръча и с двата съществуващи двигателя на Fiat 128. Предлагат се в две версии, Sport и Sport Lusso. На пръв поглед 128 S може да се разпознае по двата правоъгълни фара, докато 128 SL има четири кръгли.
Задните светлини са кръгли от серията 850 Sport Coupé II.

През октомври 1972 г. гамата на седана Fiat 128(втора серия) преминава през тотален редизайн, който включва промени както в интериора, така и в екстериора, която включва главно нова решетка и брони. Радиаторните решетки разделяха различните версии на Fiat 128.

Две години по-късно през 1974 г. дебютира с каросерията на седан Fiat 128 Special наличен както с две, така и с четири врати и 1290 cm3 двигател на Rally се присъединява към 1116 cm3. И двата двигателя могат да разчитат на по-компактна горивна камера, за да увеличат експлоатационната икономичност. Fiat 128 Special е по-луксозна версия с промени, както в екстериора, така и в интериора, характеризираща се с нова решетка с правоъгълни фарове и по-големи брони.

През 1975 г. Fiat 128 3P Berlinetta с три врати заменя Sport Coupe.

През 1976 г. гамата на седана е основно обновена, като носи името Nuova Fiat 128 (трета серия) с няколко вътрешни и външни промени, които включват правоъгълни фарове, броните, арматурното табло и дори различни настройки на двигателя. Предлага се в три нива на оборудване, базово, Comfort и Comfort Lusso, и с двата традиционни двигателя 1116 и 1290 cm3. Комби версията, вече се нарича Panorama.
Fiat 128 Panorama се предлага в две нива на оборудване, базово и Comfort и с двата традиционни двигателя 1116 и 1290 cm3.

През 1979 г. след дебюта на Fiat Ritmo/Regata цялото производство на моделите Fiat 128, с изключение на версията 1100 cm3 е спряно.
Производството на мини комбито Panorama с 3 врати е извадено от гамата през 1980 г.

През 1985 г. цялото производство на Fiat 128 е напълно прекратено.

Много автомобили на Fiat Group от 80-те години на миналия век са построени на платформата или със задвижвания идващи от Fiat 128:
Fiat Ritmo, Fiat Uno и Fiat Regata, също и Lancia Delta и Lancia Prisma. Последните еволюции на щедрия четири цилиндров двигател с горен разпределителен вал роден със Fiat 128 са 1372 cm3 и 1581 cm3, те оборудваха моделите Fiat Punto, Fiat Bravo/Brava, Fiat Marea, Lancia Dedra и Lancia Delta II серия до прага на новото хилядолетие.

До 1978 г. Fiat 128 се произвежда в Шри Ланка от "Upali Motor Company" във фабриката "Homagama".
До 1980 г. Fiat 128 L се произвежда в Богота, Колумбия от „Companía Colombiana Automotriz“.
Той се конкурира със Renault 4, Renault 6 и Simca 1000.

Zastava
Компанията известна като „Zastava Automobili“ в Сърбия предлагаше базирани на Fiat 128 превозни средства в цяла Европа.
Zastava 128 беше седан с четири врати версия за износ, базирана на Fiat 128. Хечбек версиите с три и пет врати бяха наречени Zastava 101/Zastava GT 55. Zastava по-късно продължи да произвежда хечбека с пет врати под името Zastava Skala 55.
Един от най-евтините автомобили в целия свят, Zastava 128/1100 е и най-достъпният от моделите на Zastava.

Nasr
Оригиналният Fiat 128 седан с четири врати също е произвеждан от Zastava, но не е продаван добре като цяло.
Впоследствие CKD комплектите се изпращат в Египет до "Nasr Car Company" за да бъдат сглобявани и продавани като Nasr 128s.
Това е най-популярният модел в Египет.

Seat
Fiat 128 също се произвежда и в Испания, като 128 3P от Seat. Произведени са общо 31 893 бройки.

IAVA
Fiat 128 се произвежда в Аржентина от 1971 до 1990 г., като комби с пет врати или като седан с четири врати. Предлагаха се в различни версии, които включваха и спортната серия IAVA. Колата претърпява пълна промяна през 1983 г., която включва нови задни светлини, фарове и предна решетка. Новия модел беше пуснат на пазара като Fiat 128 Super Europa.

1971–73 - Fiat 128 IAVA 1100 (71 кс.)
1974–77 - Fiat 128 IAVA 1300 (88 кс.)
1977–78 - Fiat 128 Europa IAVA 1100 (88-100 кс.)
1977–78 - Fiat 128 Europa IAVA 1300 (100 кс.)

Източници:
:arrow: https://www.fiat128.it/
:arrow: https://autodata24.com/
:arrow: https://www.conceptcarz.com - Даниел Вон и Джесика Доналдсън.
Fiat Uno(146E) 1.0 i.e S - "powered by FIRE 8V"
Fiat Idea(350) 1.9 mJet 8V 'Emotion'
Fiat Bravo(198) 1.4 tJet 120 'Emotion'
Fiat Punto(188) 1.2 16V 'ELX Speedgear'
Fiat Regatta 1.9 DS

Публикувай отговор