Fiat Uno Club Bulgaria Форуми



Часовете са според зоната GMT + 2 Часа
Предишната тема

Следващата тема
Напишете отговор Страница 1 от 1
    60 години - Fiat Centro Stile
Автор Съобщение
FIRE NG
Администратор


Регистриран на: 31 Мар 2007
Мнения: 305
Местожителство: София
Мнение 60 години - Fiat Centro Stile Отговорете с цитат
60-годишнината на Fiat Centro Stile е добър повод да погледнем към уникалната история на Fiat.

Индивидуалното развитие е кратко повторение на историческото – в теорията на еволюцията отдавна е възприета истинността на това твърдение на Ернст Хекел. С пълна сила обаче можем да го отнесем и за автомобилното развитие. Маркетингът на BMW не пропуска да спомене, че в гена на фирмата са самолетните двигатели и дори марковият знак го изобразява, а от Mercedes се гордеят с факта че произвеждат камиони и автобуси.

Но какво да кажем за групата, обединена от името Fiat – макар в момента формално разделена на автомобилно подразделение, включващо Chrysler и лекотоварна гама, и на индустриална група, под чиято шапка са камионите Iveco, селскостопанските машини Case и New Holland, както и двигатели за кораби. Още в ранната история на марката, започнала в предградията на Торино през 1899 година, можем да открием артефакти като самолетни двигатели и дори самолети. Всъщност авиационното подразделение на компанията (Fiat Aviazione) произвежда самолети в периода между двете войни, през 1955 година Fiat G91 е избран за тактически изтребител на НАТО, а под името Fiat 7002 се крие…хеликоптер. Известно ли ви е също, че съществуват локомотиви с марката Fiat.

Всъщност автомобилната компания Fiat, която днес на практика е собственик на всички италиански автомобилни марки – Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Maserati, Fiat Professional и Abarth, плюс американските Chrysler, Dodge, SRT, Jeep, Ram, Mopar. Fiat е дълбоко вкоренен не само в индустриалния живот на Италия, но е част от безценното и историческо наследство. Той е имплантиран в генотипа на италианеца с неговата специфична душевност. В страната в чиято история съществуват Римската Империя и личности като Леонардо и Микеланджело през последните 119 години новаторът Fiat присъства като неизменна сюжетна нишка. При това не само с приноса му в брутния продукт на Италия. Защото марката е както богатство за Италия, така и компания с огромен принос за развитието на автомобила въобще с безспорни шедьоври в областта на дизайна и техниката. Няколко пъти съм имал щастието да разговарям с италиански инженери и мога да твърдя че преживяването е наистина неповторимо. Само италиански конструктор може да разказва за творенията си с размаха, енергичността и разпалеността на диригент, с инженерна реч, бликаща от дълбините на същността му и звучаща като мелодията на италианска опера.

В историческите анали на Fiat фигурира годината 1958, когато е създаден техният Centro Stile и това на практика го прави първия по рода си в Европа. Разположена в епицентъра на креативен дух компанията често си е сътрудничела и с обитаващите околностите на Торино дизайнерски бюра на стилисти като Фруа, Пининфарина и Джуджаро. А на техническия център Centro Ricerce Fiat (CRF) днес дължим едни от най-стойностните постижения в областта на автомобилните технологии – именно инженерите на Fiat, чийто развоен център вече носи името Fiat Powertrain Technologies(FPT) светът дължи системата common rail за дизелови двигатели и последвалите я Multijet, тяхно дело е първият дизелов двигател с турбо пълнене и директно впръскване, създаден още през 1986 година. Творения на FPT или на неговия предшественик CRF са невероятната система за хидравлично задвижване и управление на всмукателните клапани MultiAir, бензиновите турбо мотори T-JET, първият модерен двуцилиндров двигател TwinAir, първата автоматизирана механична трансмисия Selespeed в края на осемдесетте, първата система за промяна на газоразпределението при бензиновите мотори през 1980 година и трансмисията с два съединителя TCT.

Така популярната през последните години технология за използване на обща платформа за множество модели е въведена за първи път от инженерите на Fiat с моделите 127 и 128 в края на 60-те и началото на 70-те години! И само за статистиката – Fiat и до ден днешен държи рекорда за автомобил с най-голям двигател – работният обем на четирицилиндровия (!) мотор на Fiat S76 от 1910 година наречен „Звярът от Торино“ е нито повече, нито по-малко от 28,3 литра, разполага с мощност от точно 300 к.с. при 1900 об./мин и е създаден за да превъзхожда на всяка цена тогавашния Blitzen Benz. През 1912 година той постига рекорд от 290 км/ч и е феноменален контрапункт на минималистичната функционалност на голяма част от произведенията на Fiat които го правят уникален. Да, италианската компания неведнъж в историята си се насочва към луксозните сегменти на автомобилния пазар, но в края на краищата истинската му същност постепенно се изгражда и утвърждава като създател на авангардни, но достъпни продукти. Изредените по-горе са само най-впечатляващите творения на италианските инженери – дори и в най-трудните периоди на своята история като десетилетието започнало през 1970 година, когото Италия и Fiat в частност са раздирани от стачки, инженерите и дизайнерите продължават да създават автомобили с неотразим дух.

Още преди Втората световна война, утвърдил името си като важен фактор в световното автомобилостроене Fiat чертае плановете си за създаването на народен автомобил. 500 Topolino от 1936 година поставя основите, но в истинската моторизация на Европа осъществена през 50-те и 60-те години Fiat участва с главна роля с невероятните си модели 600 и 500, дело на брилянтния стилист и инженер Данте Джакоза, прекарал 40 години от своята кариера във Fiat. Със забогатяването на населението Fiat ще продължи в този дух с по-модерните 1100, 1300/1500, 850, 124, 125, 128 и 127 – много от които ще бъдат произвеждани в трети страни като Индия, Съветския съюз и дори България и ще помогнат за моторизирането на цели нации. Своето достойно място в близкото минало заемат Uno и Punto, а днес наследника на Fiat 500 продължава да се радва на невероятен пазарен успех.

В авангарда на дизайна, техниката и производството
Още през 20-те години шефовете на Fiat се насочват към въвеждане на производствените методи за едросерийно производство в новия модерен завод Лингото, а през 1946 година посещават Chrysler, за да заимстват от опита му в модерното автомобилостроене. Историята понякога ни поднася странни парадокси – 70 години по-късно Chrysler вече е собственост на Fiat. Изучаването на историята на Fiat би могло да бъде плод на множество дисертации с неговия очарователен израз на сплавта от италианската инженерна мисъл и италианския стилистичен дух и с безспорния му принос в развитието на автомобилната култура. Всичко това обаче не е просто плод на констатации и формално изреждане на фактите, а нещо много по-дълбоко, защото дизайнът е пряко свързан не само с дизайнерите, но и с възможностите на производствените процеси, науката за аеродинамиката и е плод на сложна организация. Този стилистичен дух може да бъде открит в цялата история на Fiat – от флуидните линии характерни за периода Art Nouveax или изчистените линии на Рационализма в началото на 20-те години, функционалните форми с проява на първите елементи на аеродинамиката от 30-те, минимализма на формите през 50-те, равните повърхности на 60-те и 70-те, до модерната еволюция на функционалността започнала през 80-те години.

Източник:
Стрелка https://www.ams.bg/
_________________
Fiat Uno(146E) 1.0 i.e S - "powered by FIRE 8V"
Fiat Idea(350) 1.9 mJet 8V 'Emotion'
Fiat Bravo(198) 1.4 tJet 120 'Emotion'
Fiat Punto(188) 1.2 16V 'ELX Speedgear'
Fiat Regatta 1.9 DS
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
Покажи мнения от преди:   
Напишете отговор Страница 1 от 1
Идете на:  

 
Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети