60 години - Fiat Centro Stile

Автомобилни и корпоративни новини от FCA/Stellantis N.V. - Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Maserati, Abarth, Chrysler, Dodge, Jeep, RAM, MoPar, Opel, Peugeot, Citroën, DS Automobiles, VM Motori, Comau, Leasys, Free2Move.
Аватар
FIRE NG
Администратор
Мнения: 302
Регистриран на: 31 Мар 2007, 19:20
Местоположение: София
Обратна връзка:
60 години - Fiat Centro Stile

Мнение от FIRE NG »

60-годишнината на Fiat Centro Stile е добър повод да погледнем към уникалната история на Fiat.

Индивидуалното развитие е кратко повторение на историческото – в теорията на еволюцията отдавна е възприета истинността на това твърдение на Ернст Хекел. С пълна сила обаче можем да го отнесем и за автомобилното развитие. Маркетингът на BMW не пропуска да спомене, че в гена на фирмата са самолетните двигатели и дори марковият знак го изобразява, а от Mercedes се гордеят с факта че произвеждат камиони и автобуси.

Но какво да кажем за групата, обединена от името Fiat – макар в момента формално разделена на автомобилно подразделение, включващо Chrysler и лекотоварна гама, и на индустриална група, под чиято шапка са камионите Iveco, селскостопанските машини Case и New Holland, както и двигатели за кораби. Още в ранната история на марката, започнала в предградията на Торино през 1899 година, можем да открием артефакти като самолетни двигатели и дори самолети. Всъщност авиационното подразделение на компанията (Fiat Aviazione) произвежда самолети в периода между двете войни, през 1955 година Fiat G91 е избран за тактически изтребител на НАТО, а под името Fiat 7002 се крие…хеликоптер. Известно ли ви е също, че съществуват локомотиви с марката Fiat.

Всъщност автомобилната компания Fiat, която днес на практика е собственик на всички италиански автомобилни марки – Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Maserati, Fiat Professional и Abarth, плюс американските Chrysler, Dodge, SRT, Jeep, Ram, Mopar. Fiat е дълбоко вкоренен не само в индустриалния живот на Италия, но е част от безценното и историческо наследство. Той е имплантиран в генотипа на италианеца с неговата специфична душевност. В страната в чиято история съществуват Римската Империя и личности като Леонардо и Микеланджело през последните 119 години новаторът Fiat присъства като неизменна сюжетна нишка. При това не само с приноса му в брутния продукт на Италия. Защото марката е както богатство за Италия, така и компания с огромен принос за развитието на автомобила въобще с безспорни шедьоври в областта на дизайна и техниката. Няколко пъти съм имал щастието да разговарям с италиански инженери и мога да твърдя че преживяването е наистина неповторимо. Само италиански конструктор може да разказва за творенията си с размаха, енергичността и разпалеността на диригент, с инженерна реч, бликаща от дълбините на същността му и звучаща като мелодията на италианска опера.

В историческите анали на Fiat фигурира годината 1958, когато е създаден техният Centro Stile и това на практика го прави първия по рода си в Европа. Разположена в епицентъра на креативен дух компанията често си е сътрудничела и с обитаващите околностите на Торино дизайнерски бюра на стилисти като Фруа, Пининфарина и Джуджаро. А на техническия център Centro Ricerce Fiat (CRF) днес дължим едни от най-стойностните постижения в областта на автомобилните технологии – именно инженерите на Fiat, чийто развоен център вече носи името Fiat Powertrain Technologies(FPT) светът дължи системата common rail за дизелови двигатели и последвалите я Multijet, тяхно дело е първият дизелов двигател с турбо пълнене и директно впръскване, създаден още през 1986 година. Творения на FPT или на неговия предшественик CRF са невероятната система за хидравлично задвижване и управление на всмукателните клапани MultiAir, бензиновите турбо мотори T-JET, първият модерен двуцилиндров двигател TwinAir, първата автоматизирана механична трансмисия Selespeed в края на осемдесетте, първата система за промяна на газоразпределението при бензиновите мотори през 1980 година и трансмисията с два съединителя TCT.

Така популярната през последните години технология за използване на обща платформа за множество модели е въведена за първи път от инженерите на Fiat с моделите 127 и 128 в края на 60-те и началото на 70-те години! И само за статистиката – Fiat и до ден днешен държи рекорда за автомобил с най-голям двигател – работният обем на четирицилиндровия (!) мотор на Fiat S76 от 1910 година наречен „Звярът от Торино“ е нито повече, нито по-малко от 28,3 литра, разполага с мощност от точно 300 к.с. при 1900 об./мин и е създаден за да превъзхожда на всяка цена тогавашния Blitzen Benz. През 1912 година той постига рекорд от 290 км/ч и е феноменален контрапункт на минималистичната функционалност на голяма част от произведенията на Fiat които го правят уникален. Да, италианската компания неведнъж в историята си се насочва към луксозните сегменти на автомобилния пазар, но в края на краищата истинската му същност постепенно се изгражда и утвърждава като създател на авангардни, но достъпни продукти. Изредените по-горе са само най-впечатляващите творения на италианските инженери – дори и в най-трудните периоди на своята история като десетилетието започнало през 1970 година, когото Италия и Fiat в частност са раздирани от стачки, инженерите и дизайнерите продължават да създават автомобили с неотразим дух.

Още преди Втората световна война, утвърдил името си като важен фактор в световното автомобилостроене Fiat чертае плановете си за създаването на народен автомобил. 500 Topolino от 1936 година поставя основите, но в истинската моторизация на Европа осъществена през 50-те и 60-те години Fiat участва с главна роля с невероятните си модели 600 и 500, дело на брилянтния стилист и инженер Данте Джакоза, прекарал 40 години от своята кариера във Fiat. Със забогатяването на населението Fiat ще продължи в този дух с по-модерните 1100, 1300/1500, 850, 124, 125, 128 и 127 – много от които ще бъдат произвеждани в трети страни като Индия, Съветския съюз и дори България и ще помогнат за моторизирането на цели нации. Своето достойно място в близкото минало заемат Uno и Punto, а днес наследника на Fiat 500 продължава да се радва на невероятен пазарен успех.

В авангарда на дизайна, техниката и производството
Още през 20-те години шефовете на Fiat се насочват към въвеждане на производствените методи за едросерийно производство в новия модерен завод Лингото, а през 1946 година посещават Chrysler, за да заимстват от опита му в модерното автомобилостроене. Историята понякога ни поднася странни парадокси – 70 години по-късно Chrysler вече е собственост на Fiat. Изучаването на историята на Fiat би могло да бъде плод на множество дисертации с неговия очарователен израз на сплавта от италианската инженерна мисъл и италианския стилистичен дух и с безспорния му принос в развитието на автомобилната култура. Всичко това обаче не е просто плод на констатации и формално изреждане на фактите, а нещо много по-дълбоко, защото дизайнът е пряко свързан не само с дизайнерите, но и с възможностите на производствените процеси, науката за аеродинамиката и е плод на сложна организация. Този стилистичен дух може да бъде открит в цялата история на Fiat – от флуидните линии характерни за периода Art Nouveax или изчистените линии на Рационализма в началото на 20-те години, функционалните форми с проява на първите елементи на аеродинамиката от 30-те, минимализма на формите през 50-те, равните повърхности на 60-те и 70-те, до модерната еволюция на функционалността започнала през 80-те години.

Източник:
:arrow: https://www.ams.bg/
Fiat Uno(146E) 1.0 i.e S - "powered by FIRE 8V"
Fiat Idea(350) 1.9 mJet 8V 'Emotion'
Fiat Bravo(198) 1.4 tJet 120 'Emotion'
Fiat Punto(188) 1.2 16V 'ELX Speedgear'
Fiat Regatta 1.9 DS

Публикувай отговор