Fiat Uno Club Bulgaria Форуми



Часовете са според зоната GMT + 3 Часа
Предишната тема

Следващата тема
Напишете отговор Страница 1 от 1
    Fiat Uno, колата от бъдещето
Автор Съобщение
FIRE NG
Администратор


Регистриран на: 31 Мар 2007
Мнения: 305
Местожителство: София
Мнение Fiat Uno, колата от бъдещето Отговорете с цитат
Преди 40 години Fiat Uno промени начина на проектиране и производство на автомобили, постигайки някои първи неща в сектора с единствената цел да осигури най-високо качество на конструкцията в сегмента.

Пет години между проучване и планиране, с разпределение от около 1 000 милиард лири: това беше най-важната инвестиция, направена от Fiat дотогава.

Сложната производствена система за сглобяване на каросерии на автомобили влиза във фабриката с Robogate. Ключовата дума е абсолютна прецизност и гъвкавост. През 1985 г. "танцът" на роботите е организиран във фабриката в Термоли, където се ражда новият двигател FIRE(Fully Integrated Robotized Engine). Fiat Uno е първият автомобил на Fiat, който приема новият двигател.

С Fiat Uno беше потвърдена и ползотворната връзка между Centro Stile и Engineering, все по-обединени от новите CAD станции и зараждащата се концепция за функционален дизайн.
Технологичните иновации са общата нишка, която свързва 40-те години на Fiat Uno. Както се вижда от грандиозния му дебют, пред международната преса, на 19 януари 1983 г. в Кейп Канаверал (САЩ), градът, който символизира завладяването на космоса.
Това е идеалният контекст за модел, предназначен да предефинира парадигмата на градските автомобили и да промени историята на италианската марка.

Fiat Uno представлява епохална повратна точка за автомобилния сектор за няколко първи неща, като широкото използване на роботи в производствения процес, нова и ползотворна връзка между Style Center Fiat и Engineering и утвърждаването на това, което днес определяме като функционален дизайн. Всичко е проектирано да постигне най-високото ниво на качество, което се очаква от най-иновативния модел в сегмента. И скокът в качеството беше забележителен, както се демонстрира от огромните финансови усилия: пет години, между проучване и проектиране, с бюджет от около 1000 милиарда лири, което го прави най-важната инвестиция, направена от Fiat дотогава.

Роберто Джолито, ръководител на Stellantis Heritage (Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Abarth) заявява: "Fiat Uno е напълно иновативен проект". Започвайки от каросерията, което в сравнение с предшественика си Fiat 127 вече е проектирана с роботизирано заваряване.
Самите врати се сглобяват с по-малко компоненти. Точно както новата сглобена задна врата отменя тази линия на свързване, която преди е била възприемана като дефект, по-скоро се превръща в характерен мотив отстрани.

Robogate острието на фабричната автоматизация
С Фиат Уно/Fiat Uno се оформи нова концепция за производство на автомобили, която доведе до интегрираната фабрика, все повече насочена към по-голяма гъвкавост. Опорната точка на тази индустриална философия е Robogate, усъвършенствана производствена система проектирана от Comau, водеща компания от Fiat Group в областта на автоматизацията за сглобяване на автомобилни каросерии, която се основава главно на прецизна система за точково заваряване на всяка отделна част от колата.

Дебютът на Robogate се състоя през 1978 г. в завода Rivalta с производството на Fiat Ritmo, но скоро беше възприет и от заводите в Mirafiori и Cassino. От него се възползва и Fiat Uno, който разчита на прецизността на десетки роботи във фазите на сглобяване, заваряване и боядисване, има значително подобряване на равномерността и качеството на продукцията. Достатъчно е да се каже, че голяма част от цялата инвестиция за проекта "Uno" беше използвана именно във фабричната автоматизация, където всеки ден се организира грандиозен "танц" на механични рамена, транспортни колички и рамки ("порти"), под насоката на компютър, който диктува времена и процеси.

"Фиат Уно/Fiat Uno не представлява само революция в производството, защото с него целия процес на замисляне, разработване и производство на автомобили се променя. От чертожните маси до CAD дизайна и фабриката: всичко става континуум и се управлява от една система", коментира Роберто Джолито. "И ако днес специални мрежи и хардуерни връзки свързват различните области на завода, то утре концепцията за “Интернет на нещата” ще доминира, създавайки диалог между тези машини за постигане на възможно най-голямата гъвкавост. Това ще направи възможно производството на автомобили за всеки континент и за всяка култура по възможно най-ефективния и устойчив начин".

Центърът за инженеринг и Style Center Fiat са все повече обединени от инструменти и цели
С Fiat Uno начинът на проектиране на автомобили също беше революционизиран и много чертожни машини бяха заменени от CAD станции. Дизайнът, подпомогнат от компютъра, всъщност позволява прецизност и намаляване до нула на допустимите отклонения, които са предвидени в ръчния дизайн и винаги подлежат на човешка грешка. Връзката между Centro Stile и инженерните отдели също се променя, започвайки да вървят все по-близо, търсейки решения, способни да комбинират дизайн с функция, естетическа красота с рационалност.

Това бяха годините, в които, дори на ниво автомобилна група, се гордееше с показването на общи компоненти или модулни части, които ще бъдат използвани за изграждане на други превозни средства, дори от различни марки. Освен това в началото на 80-те години на миналия век Fiat Style Center се превърна в мултибрандово дизайнерско студио, благодарение на координацията на стила на марките на Групата и придоби добре интегрирана позиция в голямото Техническо управление(това, което днес се нарича Инженерно управление). В тази истинска ковачница на иновативни идеи се развива непрекъснат диалог и с каросерийните работилници от онова време, включително новосформирания Italdesign на Джорджето Джуджаро (който ще създаде дизайна на Fiat Uno), ателиетата на Bertone, Pininfarina и студиото Idea Institute, което ще се роди малко след това.

Роди се и концепцията за функционален дизайн
Fiat Uno изпреварва цялата европейска тенденция в този сегмент за предлагане на каросерия с предно стъкло, наклонено повече към предната част, почти сякаш представляващо "еднообемна" форма. Освен това, по-стръмен наклон на предния капак показва връзка между предния прозорец и самия преден капак. Задното остъкляване е напълно изравнено, като за първи път ваничката за отцеждане над вратите, където се събираше дъждовната вода, беше елиминирана. Всъщност, благодарение на роботите във фабриката, заваряването на покрива отстрани става с помощта на известните "скоби". Всичко това се изразява в по-добра достъпност и лесно влизане и излизане от колата. Освен това, само няколко сантиметра са достатъчни, за да се повдигне седалката на водача, придобивайки несравним контрол върху пътя и маневреност на автомобила.

Успехът на Fiat Uno беше почти незабавен: той беше оценен както от пазара, така и от професионалистите, които го избраха за Автомобил на годината през 1984 г. Основните му силни страни са: голямото отделение за пътници, което побира до петима души и просторeн багажник лесно достъпен от задната врата. Той беше оценен и заради иновативното си арматурно табло с двете копчета отстрани на арматурното табло, от които можеше да се контролира почти всичко. Само пътепоказателят използва конвенционалния лост зад волана, докато бутоните за управление на климатика са в центъра, по-надолу, под вентилационните отвори. Единичната централна чистачка на предното стъкло също е ефективна, с периодични режими и различни скорости.

Роберто Джолито заключава: „Fiat Uno е архетип, също следван от много конкуренти и открива път, където всеки ще се промъкне с своите продукти, но Fiat продължи да има абсолютно лидерство в този сегмент, дотолкова, че Турбо версията с електронно впръскване(Turbo i.e) ще задава темпото сред компактните, но спортни хечбеци”.

Източници:
https://www.media.stellantis.com/
https://www.passioneautoitaliane.com
_________________
Fiat Uno(146E) 1.0 i.e S - "powered by FIRE 8V"
Fiat Idea(350) 1.9 mJet 8V 'Emotion'
Fiat Bravo(198) 1.4 tJet 120 'Emotion'
Fiat Punto(188) 1.2 16V 'ELX Speedgear'
Fiat Regatta 1.9 DS
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
Покажи мнения от преди:   
Напишете отговор Страница 1 от 1
Идете на:  

 
Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети